Cura Corporis  
Zorg voor het lichaam  
  
 
 
 

 
 
Blessurepreventie

Blessurepreventie is het voorkomen van schade aan de gezondheid ten gevolge van sportbeoefening.

Uit onderzoek blijkt, dat in Nederland jaarlijks zo'n 3 miljoen sportblessures ontstaan. Daarvan had maar liefst 70% voorkomen kunnen worden door betere begeleiding.

Als belasting en belastbaarheid goed op elkaar worden afgestemd, kan theoretisch gezien nauwelijks een blessure ontstaan. Bij verstoring van dit evenwicht neemt de kans op blessures toe.

Blessurepreventie wordt opgedeeld in 3 fases.

  • Primaire preventie: het voorkomen van blessures.
    Door functieonderzoek wordt de belastbaarheid (algehele conditie en zwakke plekken) van de sporter inzichtelijk en kan de sportmasseur advies en voorlichting geven ten aanzien van de mogelijke en gewenste mate van belasting.
  • Secundaire preventie: het snel herkennen van de eerste tekenen van overbelasting.
    Veel blessures ontstaan sluipend, door een verstoord evenwicht tussen belasting en belastbaarheid. Startpijn, snelle vermoeidheid, pijn bij het aanspannen van spieren, spierverhardingen en -verkortingen, verminderde doorbloeding, stijfheid en instabiele gewrichten zijn signalen, die op beschadiging duiden. Ze leiden tot chronische blessures en klachten, als geen aandacht wordt besteed aan de mogelijke oorzaken. Bij een goede begeleiding worden oorzaken weggenomen en herstelbevorderende maatregelen getroffen. Kleine aandoeningen ontwikkelen zich dan niet tot chronische, moeilijk te behandelen blessures.
  • Tertiaire preventie: het snel nemen van maatregelen bij acute blessures, het geven van een goede behandeling en verzorging in alle stadia van de blessure, ook nadat de blessure genezen is.
    Ter voorkoming van blessures en ter bevordering van het herstel na blessures kan de sportmasseur de sporter adviseren over:
    • herstelbevorderende oefeningen
    • spierversterkende oefeningen
    • rekoefeningen
    • mobiliteitsoefeningen
    • stabiliteitsoefeningen
    • gebruik van conventionele tape
    • gebruik van medical tape (kinesiotape)
    • aanpassingen in warming-up en cooling-down
    • aanpassingen in de trainingsarbeid en -intensiteit
    • trainings- en wedstrijddeelname.

De sporter kan zelf veel doen om blessures te voorkomen, door goed te letten op de signalen die het lichaam geeft en deze signalen serieus te nemen. Hoe eerder een pijntje onderkend en behandeld wordt, hoe sneller en beter het herstelt.


 
 
 
   
   
 
             
Cura Corporis Coevorden (Steenwijksmoer) | ©RimaWebontwerp